FAQ
Meest gestelde vragen.
Wat zijn de opties?
Er zijn verschillende redenen waarom een laadpaal een aanwinst is voor bij u thuis. We zetten alle voordelen voor u op een rijtje.
Uw eigen laadpaal is goedkoper
U betaalt het standaardtarief van de energieleverancier, dat lager is dan het tarief bij een publiek laadstation. Afhankelijk van de locatie betaalt u al snel 2 tot zelfs 4 keer meer dan als u de auto thuis aan de laadpaal aansluit. Afhankelijk van de energieleverancier betaalt u thuis tussen de 20 en 35 cent voor een kWh. Gebruikt u een publieke laadpaal? Dan betaalt u een extra bedrag aan de aanbieder, waardoor u al snel tussen de 30 en 59 cent per kWh betaalt. Een eigen laadpaal is daarmee de goedkoopste manier om de batterij van uw auto op te laden.
Standaard stekker niet bedoeld voor dagelijks opladen
In een noodsituatie biedt de zogenaamde Schuko stekker, die bij de auto is geleverd, uitkomst. Met een Schuko stekker bedoelen we een standaard of normale stekker voor in een stopcontact. U heeft de optie de auto hiermee op te laden, maar daar is de stekker niet voor bedoeld. De stekker is vooral bedoeld voor nood, omdat bij het laden via de stekker warmte snel ophoopt. Dit brengt brandgevaar met zich mee en bovendien duurt het langer voordat de auto voldoende is opgeladen. Tevens is het opladen met een stekker een aanslag op de stoppen in de meterkast thuis, waardoor de stoppen er mogelijk uitslaan.
U laadt uw auto sneller op
Wanneer u uw auto via een laadpaal oplaadt, gaat dit soms tot wel 10 keer sneller dan wanneer u een normale stekker in het stopcontact steekt. De oplaadsnelheid hangt af van het soort elektrische auto waarin u rijdt, maar feit is dat uw accu via een laadpaal aanzienlijk sneller oplaadt dan zonder.
U verrekent eenvoudig uw kosten
Rijdt u in een elektrische auto van de zaak? Dan kunt u de stroomkosten van het laden heel makkelijk laten verrekenen door uw werkgever. Zo voorziet u uw leaseauto van stroom zonder dat u gedoe heeft met declareren. Ook heeft u via een laadpaal snel inzicht in uw verbruik, zodat u precies weet hoeveel u aan stroom betaalt.
U gaat altijd opgeladen van huis
Natuurlijk is het ook gewoon heel praktisch om thuis een laadpaal te hebben. U heeft altijd een plek voor de deur en weet zeker dat u opgeladen van huis vertrekt. U hoeft onderweg nooit meer een publieke laadpaal te gebruiken. Wel zo handig.
Wij zetten graag de voordelen van een laadpaal bij AbanCharging op een rijtje.
Hulp en advies bij de beste laadpaal voor u
Via onze keuzehulp geeft u aan wat uw wensen zijn, waarna we uw aanvraag in behandeling nemen. U krijgt een prijsopgave, zodat u vooraf weet wat u kunt verwachten. Onze adviseurs kijken samen met u of uw keuze ook echt de beste voor u is. Heeft u het type laadpaal en de installatie plek bij u thuis gekozen, dan krijgt u een definitieve offerte van AbanCharging. Op die manier weet u altijd precies hoeveel uw nieuwe laadpaal en de plaatsing ervan u gaan kosten.
Installatie en uitleg door échte specialisten
Uw nieuwe oplaadpunt bij u thuis laten installeren door échte specialisten. Wij leggen de bekabeling en plaatsen de laadpaal. Onze specialisten vertellen u stap voor stap hoe het werkt en lopen met u door het opleverrapport. Natuurlijk gaan we pas weg als alles werkt. Daarnaast krijgt u 2 jaar garantie op uw laadpaal en ook na installatie staan we graag voor u klaar.
Hulp bij een slimmer en duurzamer huis
Bij AbanCharging hebben we naast laadpalen ook zonnepanelen. Met zonnepanelen wekt u uw eigen energie op, waarmee u vervolgens uw elektrische wagen oplaadt. U bespaart energie en u wekt via zonnepanelen uw eigen energie op. Zo helpen we u aan een duurzamer en slimmer huis, wat goed is voor uw portemonnee en het milieu. Gewoon, groen.
Wij leggen graag de 5 stappen uit voor een offerte aanvraag.
1. U geeft uw wensen aan
In de keuzehulp bij de offerteaanvraag geeft u aan welk oplaadpunt, welke extra functionaliteiten en welke installatieopties u nodig heeft. U krijgt dan ook meteen inzicht in de prijs.
2. Wij bellen u op
Zodra we uw aanvraag binnen hebben, nemen we telefonisch contact met u op. We lopen samen door uw aanvraag, geven u advies en beantwoorden al uw vragen. Zo kunnen we u in de volgende stap een offerte opsturen die helemaal bij uw wensen past.
3. U maakt een paar foto’s
Tevreden met het advies en ons voorstel? Mooi! Dan hebben we alleen nog wat foto’s nodig. Deze controleren onze installateurs, zodat we zeker weten dat we niet voor verrassingen komen te staan. Vervolgens sturen we u een definitieve offerte op.
4. We komen bij u langs
Bent u akkoord? Tijd om bij u langs te komen! We maken uw meterkast gereed en plaatsen uw laadpaal. En natuurlijk gaan we pas weg als álles werkt.
5. Laden maar
Uw laadpaal is geïnstalleerd en klaar om te gebruiken. Stekker erin en laden maar.
U kunt met uw zonnepanelen energie opwekken en daarmee uw auto opladen. Dat is ook een stuk duurzamer en voordeliger. Hieronder leest u hoe dit precies werkt.
Wat is het voordeel van opladen met zonne-energie?
Zonder zonnepanelen gebruikt u de stroom van uw energieleverancier om uw auto op te laden. Dat betekent dat uw stroomrekening omhoog gaat. Met zonnepanelen wekt u die stroom zelf op en dat is uiteindelijk veel voordeliger dan stroom inkopen bij uw leverancier.
Gebruikt mijn laadpaal altijd groene energie?
Wanneer u uw auto oplaadt terwijl uw zonnepanelen energie opwekken, gaat de groene energie direct uw auto in. Als er meer vermogen nodig is dan uw zonnepanelen opwekken, wordt de rest uit het energienet gehaald. Dan gebruikt u dus deels energie van uw energieleverancier.
Wanneer u voor onze elektrische laadpalen kiest, installeren we deze op afspraak voor u. U bent waarschijnlijk benieuwd naar wat we tijdens deze dag precies doen. Daarom hebben we onze werkwijze stap voor stap uitgeschreven.
1. We komen langs
Op een afgesproken datum en tijd komt onze installateur bij u langs. We leggen onze werkwijze uit en bespreken uw wensen. Onze installateur zal ongeveer een dagdeel bezig zijn.
2. Locatie laadpaal bepalen
Samen met u bepalen wij de locatie van het laadpunt zodat deze op een ideale plek komt voor het opladen van uw elektrische auto. Dit kan op een parkeerplaats buiten of in uw garage zijn.
3. Meterkast voorbereiden
De installatie begint in de meterkast. Daar plaatsen we een nieuwe groep voor het laadpunt. Op deze manier zorgen we ervoor dat het stroomnet van uw huis beschermd blijft tegen overbelasting en dat uw laadpaal altijd blijft werken, ook als u elders in huis een stroomstoring heeft.
4. Aansluiten van de kabels
Nu de locatie voor de laadpaal is bepaald en de meterkast is voorbereid, sluit de installateur het kabeltraject aan. Er worden gaten door de muur of in de vloer geboord, zodat er kabels van de meterkast naar buiten getrokken kunnen worden. Deze kabels gaan direct naar de laadpaal. We doen ons best om het kabelwerk zoveel mogelijk uit het zicht te houden.
5. We gaan pas weg als alles werkt
Het moment is daar: u gaat uw auto voor de eerste keer opladen aan uw nieuwe laadpaal. Onze installateur legt uit hoe de laadpaal werkt en beantwoordt al uw vragen. Werkt het oplaadpunt niet zoals het zou moeten? Dan maken wij dat direct in orde. Wij gaan pas weg als alles 100 procent werkt.
Het is belangrijk om te weten wat het kost om uw auto van brandstof te voorzien. Bij een auto die op benzine of diesel rijdt, berekent u dat gemakkelijker dan bij een auto die op elektriciteit rijdt. In dit artikel leest u wat het kost om uw elektrische auto op te laden.
Wat kost het om thuis op te laden?
Thuis opladen met uw eigen laadpaal is de goedkoopste manier van opladen. U betaalt namelijk alleen de kilowattuurprijs aan uw eigen energieleverancier. Dat is gemiddeld € 0,23. Als je dat omrekent naar kilometers, betaalt u bijna 4 eurocent per kilometer. Dat is de helft minder dan bij een gemiddelde benzineauto.
Wat kost het om openbaar op te laden?
Wanneer u in het openbaar oplaadt, gebruikt u een openbare laadpaal. Dit is altijd duurder dan thuis opladen, omdat de eigenaar van de paal uiteindelijk ook winst wil maken. De kosten voor openbaar opladen lopen erg uiteen, omdat de eigenaar van de paal zijn eigen prijs bepaalt. Gemiddeld bent u ongeveer € 0,42 per kWh kwijt. Als u dat omrekent naar kilometers, kost u dat € 0,07 per kilometer.
Wat kost snelladen?
Met snelladen is uw auto sneller voorzien van een volle accu. Snelladen is wel de duurste manier om uw auto op te laden. Het gemiddelde bedrag ligt op € 0,60 per kWh. Dat is zo’n € 0,10 per kilometer. Dat is ongeveer net zo duur als bij een auto die op benzine rijdt.
U denkt na over het aanschaffen van een elektrische auto of hebt er net een gekocht. Maar kunt u deze nieuwe aanwinst bij ieder oplaadpunt opladen? Wij leggen het u uit.
Type stekker
Uw elektrische auto laadt u op met het juiste type stekker dat past in de auto en het oplaadpunt. AbanCharging verkoopt laadpalen voor type 2 stekkers, omdat bijna alle nieuwe auto’s een type 2 aansluiting hebben. Indien u toch een auto heeft met een type 1 aansluiting kunnen we dit met een laadkabel oplossen. Informeer hiernaar wanneer u één van onze adviseurs spreekt.
1-fase of 3-fase
Laadstations werken op 1-fase of op 3-fase. Wat is het verschil? Het vermogen. Een 1-fase laadpaal kan maximaal 5kW leveren, terwijl een 3-fase laadpaal tot wel 22kW kan gaan.
Een 1-fase elektrische auto kunt u ook met een 3-fase laadstation opladen. Het laden gaat dan alleen niet sneller vanwege het grotere vermogen van het laadpunt, want de elektrische auto laadt alleen op met de maximale capaciteit die hij aankan. En een 3-fase auto kunt u ook met een 1-fase laadpunt laden, zij het op een lager vermogen dan de auto aan zou kunnen.
Eigen laadpaal
Wilt u weten welke laadpaal het beste bij uw auto en gebruik past? Vraag dan een offerte aan. Onze adviseurs helpen u graag de juiste keuze te maken.
Meerdere factoren bepalen hoelang het duurt voordat uw elektrische auto volledig is opgeladen. De maximale laadcapaciteit wordt bepaald door de auto, de laadpaal en hoe deze op de meterkast is aangesloten. Hoe meer vermogen, hoe sneller uw auto laadt.
Zelf uitrekenen
U kunt zelf uitrekenen hoelang het duurt voordat uw auto volledig opgeladen is. Deel het vermogen van de accu door het vermogen van de laadpaal.
Stel dat uw auto een accu heeft van 55 kWh en de laadpaal een vermogen heeft van 11 kW. Dan duurt het ongeveer 5 uur (55 kWh / 11 kW = 5 h) voordat een volledig lege accu weer helemaal is opgeladen. Uw meterkast moet dan ook het vermogen hebben om 11 kW te kunnen laden. Een 1-fase meterkast kan over het algemeen tot 5 kW per groep leveren. Voor 11 kW laden heeft u een 3-fase meterkast nodig
Het aantal fasen van uw meterkast bepaalt het maximale laadvermogen van uw laadpaal. Een 1-fase laadstation heeft een maximaal laadvermogen van ongeveer 5kW. Bij een 3-fase aansluiting is het maximale laadvermogen meestal 11kW. Hybride auto’s laden maximaal op met 3,7 kW en dus is een 1-fase aansluiting voldoende. Bij volledig elektrische auto’s is een 3-fase aansluiting de beste keuze. Hoe u ziet welke aansluiting u heeft, leest u hieronder.
1-fase aansluiting
Vroeger kregen de meeste huizen standaard een 1-fase aansluiting. Daardoor komt dat nog steeds veel voor. Het theoretisch maximale laadvermogen van uw 1-fase laadpunt is dan ongeveer 5kW. U heeft een 1-fase aansluiting wanneer:
– Er 2 draden de groepenkast in komen
– De waardes 220/230V op de stroommeter staan
3-fase aansluiting
Tegenwoordig worden nieuwbouwhuizen vrijwel allemaal opgeleverd met een 3-fase aansluiting. Met de opkomst van de elektrische auto ziet u steeds meer 3-fase aansluitingen in bestaande huizen. Een 3-fasen laadstation gebruikt 3x230V en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. U heeft een 3-fase aansluiting wanneer:
– Er 4 draden de groepenkast in komen
– 3×220/230V, 380/400V of 380V op de kWh meter staat
Uitbreiden naar 3-fase
Als u niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kunt u in de meeste gevallen een uitbreiding aanvragen bij de netbeheerder. De kosten hiervoor zijn beperkt. Neem contact op met de netbeheerder om dit te bespreken. Ook als u een elektrische auto die op 1-fase laadt heeft, is het verstandig om alvast een 3-fase laadstation aan te schaffen. U voorkomt dan dat u bij de aanschaf van een nieuwe auto alsnog een 3-fase laadstation moet kopen.
Als u toch nog twijfelt of u een 1-fase of 3-fase aansluiting heeft, neem dan contact op met uw netbeheerder. Zij weten wat voor type aansluiting u heeft.
Verzwaren betekent dat uw netbeheerder het vermogen van uw elektriciteitsaansluiting vergroot. Meestal door meer fasen te gebruiken (van 1 naar 3), of door de aansluitwaarde per fase te vergroten (van 25A naar 35A). Dit is nodig wanneer uw totaalverbruik stroom, inclusief dat van het laadpunt, meer is dan de netaansluiting levert.
Waarom verzwaren?
Er zijn 2 redenen om te verzwaren: u heeft meer vermogen nodig om uw auto op te laden terwijl u andere apparaten in uw huis gebruikt of u wilt meer vermogen om uw auto sneller en krachtiger op te laden. Als u bijvoorbeeld nog een 1-fase meterkast heeft, is verzwaren verstandig. Een 3-fase auto opladen met slechts 1-fase gaat namelijk langzaam. Bespreek met onze adviseurs wat het beste aansluit op uw behoefte.
Groepenkast vervangen
Als u een 1-fase aansluiting heeft, moet u eerst de 1-fase groepenkast aanpassen naar 3 fasen. Een elektricien brengt dan de nodige wijzigingen in de groepenkast aan en verdeelt hierbij alle fasen over 3 groepen in plaats van 1. Zonder een 3-fase groepenkast kunt u de stroomaansluiting niet verzwaren.
Het verzwaren
Uw netbeheerder doet een aantal technische aanpassingen om de aansluiting te verzwaren. Meestal vervangen ze alleen uw hoofdzekering, maar soms vervangen ze ook de kabel die van het openbare elektriciteitsnet naar uw huis loopt. Neem contact op met uw netbeheerder om verzwaring te regelen en de kosten hiervan te bespreken.
Periodiek onderhoud door een installateur is niet nodig. Wel komt een schone laadpaal de levensduur van het apparaat ten goede. We raden daarom aan de laadpaal af en toe schoon te maken.
Schoonmaken
De buitenkant van het laadstation maakt u eenvoudig schoon met een vochtige doek. Het is meestal niet nodig om een schoonmaakmiddel te gebruiken. Doet u dat wel, kies dan voor een mild reinigingsmiddel om schade aan het laadstation te voorkomen.
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het aanschaffen van een laadpaal als particulier. Alleen als zakelijke gebruiker maakt u aanspraak op subsidies.
Krijg ik subsidie voor mijn zakelijke laadpaal?
Zakelijk wil zeggen dat de aanschaf van de laadpaal op kosten van de onderneming is gedaan en als investering dient. De zzp’er die werkt vanuit een thuissituatie valt hier bijvoorbeeld ook onder. Koopt u een laadpaal als zakelijk gebruiker, dan zijn er meerdere subsidies waarop u aanspraak kunt maken:
– Milieu Investeringsaftrek (MIA)
– Variabele Afschrijving Milieu-Investering (VAMIL)
– Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).
Krijg ik als particulier subsidie voor een laadpaal?
Schaft u een laadpaal aan op uw persoonlijke naam in plaats van op naam van een organisatie, dan spreken we over een particuliere laadpaal. Deze paal geldt dan niet als investering voor de organisatie. Dit is een voorwaarde waaraan u moet voldoen als u aanspraak wilt maken op bestaande subsidies. Of u uw auto en laadpaal als particulier ook gebruikt voor uw werk is daarom niet doorslaggevend.