Laadpaal installeren
Openbare laadpunten
Als je een elektrisch voertuig hebt dan moet je deze ergens opladen. Voor mensen met een privé parkeerplaats is het zeer aan te raden om een eigen laadpaal te installeren. Dat heeft een heleboel voordelen. Daarnaast kun je uiteraard ook opladen bij openbare laadpunten. Daarvan zijn er steeds meer in woonwijken en bij grote parkeerplaatsen. De gemeente kan een publiek laadpunt installeren op plekken waar gebruikers van elektrische voertuigen wonen (en soms ook waar ze werken). In dit artikel bespreken we wanneer je dit bij de gemeente kunt aanvragen en waar je aan moet denken als je thuis een laadpaal wilt (laten) installeren.
De gemeente laat niet voor iedereen een laadpaal installeren
In de meeste gemeenten in Nederland kun je een aanvraag indienen om een laadpaal te laten installeren op een bepaalde plek. Deze service is alleen bedoeld voor mensen die op hun eigen terrein geen mogelijkheid hebben om hun elektrische voertuig op te laden. De regels voor de goedkeuring zijn in alle gemeenten anders. Zo moet je op sommige plekken een volledig elektrisch voertuig hebben om een aanvraag te doen terwijl andere gemeenten ook mensen met een hybride wagen tegemoet komen. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de bestaande infrastructuur. Als er al een laadpaal staat binnen 300 meter van de plek waar je graag een laadpaal wilt hebben dan wordt het verzoek vaak afgekeurd – tenzij de bestaande laadpaal meestal al bezet is.

Betrouwbaar
AbanCharging staat voor kwaliteit. We vinden het belangrijk om in één keer een perfect werkend product op te leveren. Daarom werken we met betrouwbare merken en onze eigen professionele installateurs.
Slim
Wij zien de laadpaal als een slim apparaat dat echt in huis geïntegreerd kan worden. Zo is de laadpaal niet een op zichzelf staand product, maar een onderdeel van het volledige ecosysteem van uw huis.
Persoonlijk
U krijgt persoonlijk advies, dat goed afgestemd is op uw situatie en wensen. Samen met u brengen we in kaart welke functies uw laadstation moet hebben, door te inventariseren hoe u deze gaat gebruiken
Expertise
Onze installateurs zijn opgeleid en gecertificeerd om op professionele wijze laadstations te installeren en op te leveren. Bij ons geniet u niet alleen van een deskundige installatie, maar ook van deskundig advies.

Laden bij een privé laadpaal is handiger
Het installeren van een laadpaal kost natuurlijk geld maar dat verdien je terug in gemak en laadkosten. Als je afhankelijk bent van openbare laadpalen dan kan het namelijk altijd gebeuren dat deze bezet worden door andere elektrische voertuigen. Dat is erg vervelend als je auto hoe dan ook geladen moet worden. Daarnaast kun je een bekeuring krijgen voor ‘paalkleven’ als je zelf een keer je auto een hele dag op de publieke parkeerplaats bij de laadpaal laat staan. Het is daardoor veel gemakkelijker om thuis een mogelijkheid te hebben om je auto op te laden. Op die manier hoef je nooit te wachten of ver te lopen om weer wat kilometers bereik op te laden.
De kosten van het installeren van een privé laadpaal verdien je terug
Met een privé laadpaal kun je flink besparen op de kosten per kWh stroom die je gebruikt voor het opladen van je elektrische voertuig. Een openbare laadpaal wordt geïnstalleerd door een commercieel bedrijf en die wil daar natuurlijk winst op maken. Daarom wordt er ongeveer twee keer zoveel gerekend voor de stroom die je gebruikt. Vooral mensen die thuis een vast contract hebben bij hun energieleverancier kunnen veel geld besparen. Helemaal als je een voordelig dalurentarief hebt en ’s nachts je auto laat opladen.
Wat moet je weten als je een privé laadpaal wilt installeren?
Er zijn steeds meer mogelijkheden op het gebied van laadpalen voor elektrische voertuigen. De meest simpele privé laadpunten kun je ophangen aan de muur. Deze Wallbox uitvoeringen zijn al beschikbaar vanaf ongeveer €600. Meestal liggen de uiteindelijke kosten echter een stuk hoger. Dat komt door verschillende redenen. Ten eerste heb je een elektricien nodig om thuis een laadpaal te installeren. Sommige mensen willen daarnaast extra handige snufjes op hun laadpaal waarmee het gebruik makkelijker wordt. Anderen moeten eerst werkzaamheden laten verrichten aan hun meterkast of de infrastructuur van hun terrein.
De kosten van de voorbereiding
Voor je een laadpaal kunt installeren bij je thuis moet er al van alles gebeuren aan voorbereidingen. In de optimale situatie heb je een parkeerplek naast de voordeur en de meterkast. Als je huis dan ook nog over een 3-fasenaansluiting beschikt, dan is het klusje zo gepiept. De elektricien maakt dan een extra aansluiting in de meterkast en verbindt deze via een gaatje in de muur met het laadpunt dat aan deze muur bevestigd wordt. De kosten van dit werk lopen bij de meeste elektriciens op tot een paar honderd euro. Het is wel verstandig om het al aan te vragen voor je een laadpaal bestelt want veel elektriciens hebben pas na een paar weken tijd.

Laadpaal installatie
Omdat een laadstation werkt met hoge spanning en vooral een behoorlijke stroomsterkte, kunt u deze zonder kennis van elektrische installaties niet zelf installeren. Deskundige installatie is belangrijk zodat u zeker weet dat de installatie veilig verloopt en dat de laadpaal veilig is voor gebruik na de installatie. Heeft u vragen over de installatie?

Je meterkast verzwaren van een 1-faseaansluiting naar een 3-fasenaansluiting
Sommige oudere huizen in Nederland hebben nog een 1-faseaansluiting. Die levert maximaal 3,7 kWh en daardoor kan je voertuig niet zo snel worden opgeladen. Je kunt ervoor kiezen om een laadpaal te installeren die hierop gemaakt is. Voor mensen die meestal maximaal 100 tot 150 kilometer rijden op een dag en de hele nacht de tijd hebben om hun voertuig weer op te laden is dit genoeg. De meeste gebruikers kiezen er echter voor om hun meterkast te laten verzwaren naar een 3-fasenaansluiting door hun energieleverancier. Dat kost meestal ergens tussen de €200 en €350. Met een 3-fasenaansluiting beschik je over 11 kWh waardoor je drie keer zoveel kilometers bereik bij kunt tanken per uur.
Een laadpaal installeren in de garage
Het installeren van een laadpaal kan ook wat duurder uitvallen als je auto niet direct naast je huis wordt geparkeerd. In dat geval moeten vaak speciale kabels worden gelegd tussen je meterkast en het laadpunt. Als daarvoor gegraven moet worden dan ben je al snel €45 per meter graafwerk extra kwijt. Deze kosten zijn uiteraard afhankelijk van de ondergrond want het is veel makkelijker om in aarde te graven dan in stenen of beton. Doordat er zoveel stroom vloeit wanneer je auto geladen wordt kun je hiervoor geen verlengsnoer gebruiken.
Verschillende interessante extra’s
Als je er over nadenkt om een laadpaal te laten installeren bij je huis of op je werk, dan is het verstandig om even goed te kijken naar de mogelijkheden. Laadpalen met extra snufjes zijn wat duurder, maar ze kunnen je wel veel geld en moeite besparen. Zo kun je bijvoorbeeld een slimme laadpaal installeren met Dynamic Load Balancing. Dat systeem zorgt ervoor dat je energienetwerk niet overbelast raakt. Dat doet het door minder stroom naar je laadpunt te sturen wanneer je ook andere zware apparaten – zoals de magnetron, de wasmachine of de inductiekookplaat – gebruikt.
Een slimme laadpaal is veiliger
De meest geavanceerde laadpalen die op de markt beschikbaar zijn hebben allerlei extra opties. Deze laadpalen bevatten meerdere aansluitingen waardoor ze zeer geschikt zijn voor gezamenlijk gebruik met collega’s of buren. Er is een systeem ingebouwd dat door middel van persoonlijke pasjes of apps bijhoudt wie precies welke hoeveelheid stroom gebruikt. Daarvan krijg je vervolgens een afrekening die je direct kunt declareren. Je kunt ook voor thuis een laadpaal kiezen met beveiliging. Daarmee verzeker jij je ervan dat niemand anders op jouw kosten zijn of haar auto vollaadt.

Klaar om uw auto voortaan elektrisch te laden?
Vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op om de wensen te bespreken. Het is gratis en duurt slechts twee minuten. Laat je naam en telefoonnummer achter voor een vrijblijvend advies gesprek! Uw gegevens worden beschermd.