Laadpunt
Het elektriciteitsnetwerk
Met de toename van elektrische voertuigen zien we ook steeds meer laadpunten verschijnen op parkeerplaatsen en rond tankstations in het hele land. Dat betekent echter niet dat openbare laadpalen voor iedereen de beste optie zijn wanneer ze de batterijen van hun elektrische auto willen laden. Publieke laadpunten zijn namelijk niet altijd beschikbaar doordat de parkeerplekken en/of aansluitingen door een ander voertuig bezet kunnen worden. Daarnaast staan ze vaak toch ook ongemakkelijk ver weg van je huis of werk. Een derde reden om thuis een laadpunt te installeren is het kostenplaatje. Je kunt namelijk tot de helft besparen op de kosten per kWh als je thuis een mogelijkheid hebt om je elektrische voertuig met het elektriciteitsnetwerk te verbinden.
Laden via het stopcontact
Het is uiteraard mogelijk om je elektrische voertuig op te laden via een normaal stopcontact. Daar kleven echter een aantal nadelen aan. Ten eerste duurt het op die manier nogal lang om je batterijen vol te laden. De meeste elektrische auto’s voegen per uur laden via een stopcontact tien tot twintig kilometer toe aan hun bereik. Daardoor is deze laadmethode alleen geschikt voor mensen die zelden meer dan 100 kilometer op een dag rijden en elke dag ruim de tijd hebben om hun voertuig op te laden.

Betrouwbaar
AbanCharging staat voor kwaliteit. We vinden het belangrijk om in één keer een perfect werkend product op te leveren. Daarom werken we met betrouwbare merken en onze eigen professionele installateurs.
Slim
Wij zien de laadpaal als een slim apparaat dat echt in huis geïntegreerd kan worden. Zo is de laadpaal niet een op zichzelf staand product, maar een onderdeel van het volledige ecosysteem van uw huis.
Persoonlijk
U krijgt persoonlijk advies, dat goed afgestemd is op uw situatie en wensen. Samen met u brengen we in kaart welke functies uw laadstation moet hebben, door te inventariseren hoe u deze gaat gebruiken
Expertise
Onze installateurs zijn opgeleid en gecertificeerd om op professionele wijze laadstations te installeren en op te leveren. Bij ons geniet u niet alleen van een deskundige installatie, maar ook van deskundig advies.

Overbelasting en stroomuitval
Een ander probleem bij het laden van elektrische voertuigen is de belasting voor het netwerk. Je kunt bijvoorbeeld geen verlengkabels gebruiken om de stroom naar je auto te brengen, want die kunnen de gevraagde spanning niet goed aan. Daarnaast bestaat ook het risico dat je stoppen doorslaan en de stroom uitvalt. Dat risico is groter wanneer het stopcontact waar je je voertuig laadt, op een groep zit die ook door andere apparaten wordt gebruikt. Daarom wordt er altijd een nieuwe aansluiting gemaakt in je meterkast wanneer je een speciaal laadpunt installeert voor je elektrische voertuig.
Dynamic Load Balancing
Zelfs met een speciaal laadpunt voor je elektrische auto kan het alsnog gebeuren dat de totale hoeveelheid stroom die gevraagd wordt aan je meterkast te hoog is. Dat risico bestaat vooral wanneer je tegelijkertijd (meerdere) andere zware apparaten aan hebt – zoals de inductie kookplaat, magnetron, wasmachine, etc. Veel moderne laadpunten beschikken over een slim systeem dat Dynamic Load Balancing heet. Dit systeem houdt bij hoeveel stroom er wordt gevraagd in de rest van je huis en past de spanning die je laadpunt afgeeft er continue op aan. Daardoor kun je zonder problemen je auto laten laden terwijl iedereen in huis zijn gang gaat, je zult geen last hebben van stroomuitval.
Het beste laadpunt kiezen voor jouw situatie
Er zijn veel verschillende mensen die elektrische voertuigen gebruiken en deze variatie zal in de toekomst enkel verder toenemen. Er zijn een aantal bedrijven die zich bezighouden met het ontwikkelen van de best mogelijke laadpunten. Er zijn nu al specialisaties te zien in deze sector. Zo houden ze zich bij Newmotion vooral bezig met manieren om zo snel mogelijk te laden. Bij hen kun je laadpalen vinden die tot wel 22 kWh afgeven. Alfen concentreert zich meer op het ontwikkelen van slimme technologie om het gebruik van hun laadpalen te optimaliseren voor verschillende omstandigheden.
Extra’s die je leven makkelijker maken
We hebben het al gehad over Dynamic Load Balancing, die extra is zeker de moeite waard. Daarnaast zijn er nog een boel andere moderne snufjes die het laadpunt voor je elektrische voertuig makkelijker in het gebruik kunnen maken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een slim systeem dat ervoor zorgt dat er alleen geladen wordt zodra het dalurentarief van je stroomleverancier ingaat. Je kunt met een slim systeem ook je laadpunt beveiligen zodat het gebruik enkel mogelijk is als iemand een pasje of app bezit die de paal vrij schakelt.

Laadpaal installatie
Omdat een laadstation werkt met hoge spanning en vooral een behoorlijke stroomsterkte, kunt u deze zonder kennis van elektrische installaties niet zelf installeren. Deskundige installatie is belangrijk zodat u zeker weet dat de installatie veilig verloopt en dat de laadpaal veilig is voor gebruik na de installatie. Heeft u vragen over de installatie?

Gedeelde laadpalen op privé terrein
Als je geen privé parkeergelegenheid hebt, dan wordt het lastig om een eigen laadpunt te installeren. Het is namelijk op de meeste plekken verboden om kabels over de stoep te leggen. Het is echter wel mogelijk om een privé laadpunt te installeren op de parkeerplaats van bijvoorbeeld je bedrijf of woonsituatie. Deze deel je dan met je collega’s of buren. Zo heb je altijd een oplaadmogelijkheid in de buurt. Uiteraard is het wel belangrijk dat goed wordt bijgehouden wie wat tankt. Daarom zijn er laadpunten ontwikkeld die doormiddel van pasjes of een app bijhouden welke gebruiker zijn auto aansluit. Je kunt dit zelfs zo instellen dat de afrekening van de getankte kWh direct kan worden ingediend als aftrekpost bij de belasting.
De kosten van een privé laadpunt
De goedkoopste laadpunten kosten ongeveer €700 en bieden vooral een veilige en goed werkende stroomaansluiting. Als je een 3-fasenaansluiting hebt in de meterkast leveren deze laadpunten 11 kWh en daarmee voeg je per uur zo’n 40 tot 60 kilometer toe aan je auto. De duurste laadpunten op de markt kosten €3500. Deze beschikken over meerdere aansluitingen waardoor ze zeer geschikt zijn voor gedeelde plekken op privé terrein. Daarnaast bevatten deze laadpunten alle slimme snufjes die het gebruik nog aangenamer maken. Je kunt uiteraard laadpunten vinden in alle prijscategorieën die tussen deze twee uitersten liggen. De uiteindelijke kosten zijn afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Extra kosten bij de installatie van een laadpunt
De optimale situatie voor het installeren van een laadpunt voor elektrische voertuigen is een huis met een parkeerplaats die direct naast een meterkast met een 3-fasenaansluiting ligt. In dat geval hoeft er enkel een extra aansluiting te worden gemaakt in de meterkast. Deze wordt via een gaatje in de muur verbonden met een wallbox waar je auto kan worden geladen. Als er moet worden gegraven om de kabels te leggen voor een laadpunt dat verder van de meterkast ligt, dan kun je rekenen op extra kosten. Deze zijn afhankelijk van de afstand die gegraven moet worden en de ondergrond.
1-faseaansluiting of 3-fasenaansluiting
Wat oudere huizen beschikken niet altijd over een 3-fasenaansluiting. De kosten van het verzwaren van je meterkast van een 1-faseaansluiting naar een 3-fasenaansluiting zijn afhankelijk van je energieleverancier. Meestal liggen ze rond de €200 – €300. Je kunt ook een laadpunt aanschaffen dat werkt op 3,7 kWh – de spanning van een 1-faseaansluiting. Daarmee gaat het laden ongeveer drie keer langzamer. Met behulp van al deze informatie kun je hopelijk een beeld vormen van het soort laadpaal dat het best bij je past en de mogelijke kosten voor de installatie.

Klaar om uw auto voortaan elektrisch te laden?
Vul uw gegevens in en we nemen snel contact met u op om de wensen te bespreken. Het is gratis en duurt slechts twee minuten. Laat je naam en telefoonnummer achter voor een vrijblijvend advies gesprek! Uw gegevens worden beschermd.