Klantenservice
Vind snel het antwoord op uw vraag! Niet gevonden? Bel ons gerust.
Vind snel het antwoord op uw vraag
Algemeen
Omdat er soms verschillende partijen betrokken zijn bij de installatie van een laadpaal, het beheer ervan en de uitgifte van een eventuele laadpas, kan het zijn dat u niet weet bij welke partij u moet zijn met uw vragen over specifieke onderwerpen. Hieronder ziet u bij wie u terecht kan met eventuele vragen.
In de regel geldt het volgende: als u in het traject van de installatie van de laadpaal een offerte heeft gehad van bijvoorbeeld van een andere partij, neem dan eerst contact met hen op. Heeft u een offerte gehad van AbanCharging(of heeft uw leasemaatschappij die gehad), neem dan contact op met ons.
Voor vragen over de factuur of verrekenen van kosten, neem dan contact op met de partij van wie u de factuur ontvangt.
Hoe lang uw auto oplaad hangt af van de laadcapaciteit van uw auto, de batterij van uw auto, de capaciteit van het laadpunt en het beschikbare vermogen in uw woning.
U kunt het zelf relatief eenvoudig uitrekenen. Stel, uw auto heeft een batterij van 40 kW. Uw laadpaal kan laden met een maximale capaciteit van 11 kW, wat betekent dat u 11 kW per uur kunt laden (11 kWh). Het opladen van uw auto duurt dan 40/11 = 3,6 uur.
Het kan langer duren als bijvoorbeeld Dynamic Load Balancing de capaciteit van de laadpaal naar beneden schroeft om overbelasting te bepalen.
U kunt ervoor kiezen uw laadpaal mee te verhuizen naar uw nieuwe woning of bedrijfspand, dat is echter niet in alle gevallen mogelijk. In ons blog leggen we uit hoe het verhuizen van een laadpaal in zijn werk gaat.
Laadpaal thuis
Voor thuisgebruik (particulier) is onderhoud niet nodig. U neemt bij problemen contact met ons op en dan lossen wij het op. Meestal kan dit op afstand.
Laadpaal zakelijk
Vooral bij intensief zakelijk gebruik is onderhoud wel nodig. Het onderhoudsabonnement dat door AbanCharging aangeboden wordt is echter met name voor correctief onderhoud.
Dat betekent dat wij binnen een afgesproken periode een eventueel probleem bij u komen oplossen (gegarandeerd). Bij zeer intensief gebruik, zoals in de transportsector, kunnen wij ook preventief onderhoud doen.
Als u geen eigen oprit heeft, kan het zijn dat u en laadpaal in de voortuin wil laten plaatsen om zodoende de auto op te laden. Het nadeel is dat de kabel over het voetpad loopt. Mag dat?
Dit verschilt per gemeente. Sommige gemeentes gedogen het, maar dan bent u wel verantwoordelijk voor struikelgevaar. Andere gemeentes stellen voorwaarden wanneer het wel/niet mag.
Neem dus contact op met uw gemeente als u twijfelt of het wel of niet mag, voordat u een laadpaal in uw tuin installeert.
Omdat er soms verschillende partijen betrokken zijn bij de installatie van een laadpaal, het beheer ervan en de uitgifte van een eventuele laadpas, kan het zijn dat u niet weet bij welke partij u moet zijn met uw vragen over specifieke onderwerpen. Hieronder ziet u bij wie u terecht kan met eventuele vragen.
In de regel geldt het volgende: als u in het traject van de installatie van de laadpaal een offerte heeft gehad van bijvoorbeeld van een andere partij, neem dan eerst contact met hen op. Heeft u een offerte gehad van AbanCharging(of heeft uw leasemaatschappij die gehad), neem dan contact op met ons.
Als u een AbanCharging laadpas heeft en u heeft een vraag, neem dan contact met ons op. Heeft u een laadpas van een andere partij, neem bij vragen dan contact op met de partij van wie u de pas heeft ontvangen.
Voor vragen over de factuur of verrekenen van kosten, neem dan contact op met de partij van wie u de factuur ontvangt.
Hoe lang uw auto oplaad hangt af van de laadcapaciteit van uw auto, de batterij van uw auto, de capaciteit van het laadpunt en het beschikbare vermogen in uw woning.
U kunt het zelf relatief eenvoudig uitrekenen. Stel, uw auto heeft een batterij van 40 kW. Uw laadpaal kan laden met een maximale capaciteit van 11 kW, wat betekent dat u 11 kW per uur kunt laden (11 kWh). Het opladen van uw auto duurt dan 40/11 = 3,6 uur.
Het kan langer duren als bijvoorbeeld Dynamic Load Balancing de capaciteit van de laadpaal naar beneden schroeft om overbelasting te bepalen.
U kunt ervoor kiezen uw laadpaal mee te verhuizen naar uw nieuwe woning of bedrijfspand, dat is echter niet in alle gevallen mogelijk. In ons blog leggen we uit hoe het verhuizen van een laadpaal in zijn werk gaat.
Laadpaal thuis
Voor thuisgebruik (particulier) is onderhoud niet nodig. U neemt bij problemen contact met ons op en dan lossen wij het op. Meestal kan dit op afstand.
Laadpaal zakelijk
Vooral bij intensief zakelijk gebruik is onderhoud wel nodig. Het onderhoudsabonnement dat door AbanCharging aangeboden wordt is echter met name voor correctief onderhoud.
Dat betekent dat wij binnen een afgesproken periode een eventueel probleem bij u komen oplossen (gegarandeerd). Bij zeer intensief gebruik, zoals in de transportsector, kunnen wij ook preventief onderhoud doen.
Als u geen eigen oprit heeft, kan het zijn dat u en laadpaal in de voortuin wil laten plaatsen om zodoende de auto op te laden. Het nadeel is dat de kabel over het voetpad loopt. Mag dat?
Dit verschilt per gemeente. Sommige gemeentes gedogen het, maar dan bent u wel verantwoordelijk voor struikelgevaar. Andere gemeentes stellen voorwaarden wanneer het wel/niet mag.
Neem dus contact op met uw gemeente als u twijfelt of het wel of niet mag, voordat u een laadpaal in uw tuin installeert.
Laadbeheer
U sluit een laadbeheerabonnement af bij een Charge Point Operator (CPO). Dit is een partij die de laadpaal installeert en beheert voor u. Ook kan een CPO tarieven instellen voor de laadsessies. AbanCharging biedt diverse laadbeheerabonnementen, die toegang geven tot het AbanCharging e-mobility platform waarin u diverse zaken kunt regelen en inzien.
Een laadbeheerabonnement heeft de volgende voordelen:
· U heeft inzicht in alle laadsessies die u doet;
· U kunt zelf bepaalde instellingen beheren;
· U kunt aparte tarieven laten instellen voor gasten die laden bij uw laadpaal (vooral interessant voor bedrijven);
· U kunt de laadpaal zelf resetten in geval van storing.
· U kunt de laadkosten automatisch laten verrekenen met uw werkgever (de factuur wordt per maand automatisch verstuurd naar hen).
We raden doorgaans aan om een laadbeheerabonnement af te sluiten, omdat u op die manier meer controle heeft over uw laadpaal en storingen sneller verholpen kunnen worden.
De duur van het laadbeheerabonnement is minimaal 1 jaar. Daarna is het abonnement maandelijks opzegbaar.
De AbanCharging app is onze app voor rijders van elektrische auto’s, waarin u:
· Kunt zien waar laadpalen staan die werken met de AbanCharging laadpas in Nederland, maar ook in bijna heel Europa.
· De kosten voor laden bij een openbare laadpaal kunt inzien.
· Een overzicht kunt zien van uw laadsessies.
· U uw AbanCharging laadpas gemakkelijk kunt koppelen met de QR-code scanner.
Er zijn twee versies van roaming als het gaat om het opladen van uw auto:
Laadpaal roaming
Als uw laadpaal op roaming staat, dan betekent het dat de laadpaal geactiveerd kan worden door laadpassen die niet de AbanCharging laadpas zijn (dus bijv. een MTC-kaart). Uw AbanCharging laadpaal moet bijvoorbeeld op roaming worden gezet als u met een lease-pas gaat laden.
Laadpas roaming
Ook de AbanCharging laadpas kan op roaming worden gezet. Dit betekent dat u bij alle openbare laadpalen kan laden, die in de AbanCharging app worden weergegeven.
Als u uw laadpas of laadpaal op roaming wil zetten (als dat nog niet het geval is), neem dan contact met ons op. U kunt dit namelijk niet zelf regelen, wij moeten dit voor u doen.
Bij de registratie van uw laadpas (horend bij het AbanCharging laadbeheerabonnement) moet u zich registreren om gebruik te maken van de pas.
Hierbij wordt gevraagd naar uw bankgegevens voor automatisch incasso. Hieronder leggen we uit waarom dat wordt gevraagd:
· Bent u leaserijder en moet er zakelijk worden verrekend met de werkgever? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om de laadkosten terug te laten storten. Er wordt dus niets afgeschreven, behalve als u laadkosten maakt die buiten de afspraak met uw werkgever vallen.
· Betaalt u zelf voor uw verbruikte stroom en heeft u een AbanCharging laadpas? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om uw laadbeheerabonnement af te schrijven als u die afneemt, of laadkosten af te schrijven als u een openbare laadpaal gebruikt.
Uw bankgegevens die u bij de registratie invoert, kunt u niet zelf wijzigen in het AbanCharging platform. Als u deze wilt wijzigen, neem dan contact met ons op.
Als u gebruik maakt van een AbanCharging laadbeheerabonnement gaat dat eigenlijk vanzelf.
Zodra alles is ingesteld bij uw aanmelding en u heeft uw eigen AbanCharging laadpas, worden alle transacties automatisch verrekend met uw werkgever of leasemaatschappij.
Vervolgens wordt ook de kWh-vergoeding die u van uw werkgever krijgt ook automatisch op uw rekening gestort. Vandaar dat we uw bankgegevens ook nodig hebben bij de aanmelding.
Het is mogelijk om gasten/bezoekers te laten betalen voor het laden. De voorwaarde is dat u een Business-abonnement bij ons heeft afgesloten. Deze optie is met name bedoeld voor bedrijven.
Vervolgens kunt u door ons “commerciële tarieven” laten instellen op de laadpaal. U mag zelf bepalen welk tarief dit is (per kWh), maar houd er rekening mee dat deze tarieven openbaar zijn en mensen dus kunnen vergelijken.
U kunt mensen dus per kWh laten betalen, met of zonder starttarief. Ook kunt u het tarief na een bepaalde periode verhogen om te stimuleren dat mensen niet te lang bij uw laadpaal blijven hangen.
Heeft u interesse in deze functie en wilt u een Business-abonnement bij ons afsluiten? Neem dan contact met ons op via 070-20 420 26.
Als u (als bedrijf) tarieven wil instellen voor uw medewerkers, bezoekers of gasten, dan kunt u dat alleen via AbanCharging laten instellen als u een Business-abonnement heeft.
Als u bijvoorbeeld (nieuwe) tarieven wilt doorgeven voor zakelijk verrekenen van medewerkers, dan geeft u deze aan ons door. Wij stellen dit vervolgens voor u in.
Ook als u het tarief voor gasten/bezoekers wilt veranderen voor de laadpaal bij uw bedrijf, neemt u contact met ons op. Dan veranderen wij het tarief voor u.
U kunt in de AbanCharging e-mobility platform helaas niet zien welke tarieven zijn ingesteld voor uw laadpaal.
Als u uw laadpaal op roaming (openbaar) hebt staan en deze zichtbaar is in de AbanCharging app, dan kunt u de tarieven vinden als u uw eigen laadpaal opzoekt.
De enige andere manier om de ingestelde tarieven te raadplegen is door op de factuur te kijken.
Wat u vergoedt aan uw medewerkers voor het opladen van hun auto bepaalt u in eerste instantie zelf. U kunt ervoor kiezen om exact te vergoeden wat de medewerker aan stroom kwijt is (o.b.v. het energieafschrift) of u kiest voor een algemeen markttarief (zoals met de kilometervergoeding). Dit ligt in de meeste gevallen tussen de 21 en 23 cent per kWh.
U kunt in het AbanCharging platform (waar u toegang toe heeft met een AbanCharging business abonnement) bij “Transacties” zien hoeveel laadsessies er zijn gedaan, de kosten ervan etc. Als automatisch verrekenen is ingesteld voor medewerkers voor hun laadpaal aan huis, dan krijgt u elke maand een factuur met de laadsessies en de kosten ervan. Hier kunt u zien wat per werknemer wordt vergoed, op basis van het door u ingestelde tarief.
U sluit een laadbeheerabonnement af bij een Charge Point Operator (CPO). Dit is een partij die de laadpaal installeert en beheert voor u. Ook kan een CPO tarieven instellen voor de laadsessies. AbanCharging biedt diverse laadbeheerabonnementen, die toegang geven tot het AbanCharging e-mobility platform waarin u diverse zaken kunt regelen en inzien.
Een laadbeheerabonnement heeft de volgende voordelen:
· U heeft inzicht in alle laadsessies die u doet;
· U kunt zelf bepaalde instellingen beheren;
· U kunt aparte tarieven laten instellen voor gasten die laden bij uw laadpaal (vooral interessant voor bedrijven);
· U kunt de laadpaal zelf resetten in geval van storing.
· U kunt de laadkosten automatisch laten verrekenen met uw werkgever (de factuur wordt per maand automatisch verstuurd naar hen).
We raden doorgaans aan om een laadbeheerabonnement af te sluiten, omdat u op die manier meer controle heeft over uw laadpaal en storingen sneller verholpen kunnen worden.
De duur van het laadbeheerabonnement is minimaal 1 jaar. Daarna is het abonnement maandelijks opzegbaar.
De AbanCharging app is onze app voor rijders van elektrische auto’s, waarin u:
· Kunt zien waar laadpalen staan die werken met de AbanCharging laadpas in Nederland, maar ook in bijna heel Europa.
· De kosten voor laden bij een openbare laadpaal kunt inzien.
· Een overzicht kunt zien van uw laadsessies.
· U uw AbanCharging laadpas gemakkelijk kunt koppelen met de QR-code scanner.
Er zijn twee versies van roaming als het gaat om het opladen van uw auto:
Laadpaal roaming
Als uw laadpaal op roaming staat, dan betekent het dat de laadpaal geactiveerd kan worden door laadpassen die niet de AbanCharging laadpas zijn (dus bijv. een MTC-kaart). Uw AbanCharging laadpaal moet bijvoorbeeld op roaming worden gezet als u met een lease-pas gaat laden.
Laadpas roaming
Ook de AbanCharging laadpas kan op roaming worden gezet. Dit betekent dat u bij alle openbare laadpalen kan laden, die in de AbanCharging app worden weergegeven.
Als u uw laadpas of laadpaal op roaming wil zetten (als dat nog niet het geval is), neem dan contact met ons op. U kunt dit namelijk niet zelf regelen, wij moeten dit voor u doen.
Bij de registratie van uw laadpas (horend bij het AbanCharging laadbeheerabonnement) moet u zich registreren om gebruik te maken van de pas.
Hierbij wordt gevraagd naar uw bankgegevens voor automatisch incasso. Hieronder leggen we uit waarom dat wordt gevraagd:
· Bent u leaserijder en moet er zakelijk worden verrekend met de werkgever? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om de laadkosten terug te laten storten. Er wordt dus niets afgeschreven, behalve als u laadkosten maakt die buiten de afspraak met uw werkgever vallen.
· Betaalt u zelf voor uw verbruikte stroom en heeft u een AbanCharging laadpas? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om uw laadbeheerabonnement af te schrijven als u die afneemt, of laadkosten af te schrijven als u een openbare laadpaal gebruikt.
Uw bankgegevens die u bij de registratie invoert, kunt u niet zelf wijzigen in het AbanCharging platform. Als u deze wilt wijzigen, neem dan contact met ons op.
Als u gebruik maakt van een AbanCharging laadbeheerabonnement gaat dat eigenlijk vanzelf.
Zodra alles is ingesteld bij uw aanmelding en u heeft uw eigen AbanCharging laadpas, worden alle transacties automatisch verrekend met uw werkgever of leasemaatschappij.
Vervolgens wordt ook de kWh-vergoeding die u van uw werkgever krijgt ook automatisch op uw rekening gestort. Vandaar dat we uw bankgegevens ook nodig hebben bij de aanmelding.
Het is mogelijk om gasten/bezoekers te laten betalen voor het laden. De voorwaarde is dat u een Business-abonnement bij ons heeft afgesloten. Deze optie is met name bedoeld voor bedrijven.
Vervolgens kunt u door ons “commerciële tarieven” laten instellen op de laadpaal. U mag zelf bepalen welk tarief dit is (per kWh), maar houd er rekening mee dat deze tarieven openbaar zijn en mensen dus kunnen vergelijken.
U kunt mensen dus per kWh laten betalen, met of zonder starttarief. Ook kunt u het tarief na een bepaalde periode verhogen om te stimuleren dat mensen niet te lang bij uw laadpaal blijven hangen.
Heeft u interesse in deze functie en wilt u een Business-abonnement bij ons afsluiten? Neem dan contact met ons op via 070-20 420 26.
Als u (als bedrijf) tarieven wil instellen voor uw medewerkers, bezoekers of gasten, dan kunt u dat alleen via AbanCharging laten instellen als u een Business-abonnement heeft.
Als u bijvoorbeeld (nieuwe) tarieven wilt doorgeven voor zakelijk verrekenen van medewerkers, dan geeft u deze aan ons door. Wij stellen dit vervolgens voor u in.
Ook als u het tarief voor gasten/bezoekers wilt veranderen voor de laadpaal bij uw bedrijf, neemt u contact met ons op. Dan veranderen wij het tarief voor u.
U kunt in de AbanCharging e-mobility platform helaas niet zien welke tarieven zijn ingesteld voor uw laadpaal.
Als u uw laadpaal op roaming (openbaar) hebt staan en deze zichtbaar is in de AbanCharging app, dan kunt u de tarieven vinden als u uw eigen laadpaal opzoekt.
De enige andere manier om de ingestelde tarieven te raadplegen is door op de factuur te kijken.
Wat u vergoedt aan uw medewerkers voor het opladen van hun auto bepaalt u in eerste instantie zelf. U kunt ervoor kiezen om exact te vergoeden wat de medewerker aan stroom kwijt is (o.b.v. het energieafschrift) of u kiest voor een algemeen markttarief (zoals met de kilometervergoeding). Dit ligt in de meeste gevallen tussen de 21 en 23 cent per kWh.
U kunt in het AbanCharging platform (waar u toegang toe heeft met een AbanCharging business abonnement) bij “Transacties” zien hoeveel laadsessies er zijn gedaan, de kosten ervan etc. Als automatisch verrekenen is ingesteld voor medewerkers voor hun laadpaal aan huis, dan krijgt u elke maand een factuur met de laadsessies en de kosten ervan. Hier kunt u zien wat per werknemer wordt vergoed, op basis van het door u ingestelde tarief.
Laadpas
Wat het belangrijkste is, is dat u een account aanmaakt in het AbanCharging laadbeheerplatform. Als u dat nog niet heeft gedaan, klik op de knop onderaan, maar lees eerst even verder.
U landt op een pagina met een formulier waar u uw persoonlijke gegevens invoert en andere gegevens die nodig zijn om bijvoorbeeld zakelijk te kunnen verrekenen of privé laadkosten af te schrijven.
Belangrijk:
Bij de vraag over de “machtiging doorlopende SEPA incasso” is er vaak onduidelijkheid of u dat moet invullen en waarom. Hieronder leggen we uit waarom dit wordt gevraagd.
· Bent u leaserijder en moet er zakelijk worden verrekend met de werkgever? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om de laadkosten terug te laten storten. Er wordt dus niets afgeschreven, behalve als u laadkosten maakt die buiten de afspraak met uw werkgever vallen.
· Betaalt u zelf voor uw verbruikte stroom en heeft u een AbanCharging laadpas? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om uw laadbeheerabonnement af te schrijven als u die afneemt, of laadkosten af te schrijven als u een openbare laadpaal gebruikt.
· U ziet de namen van de partijen die AbanCharging laadbeheerplatform beheren terugkomen op de factuur.
Als u een account heeft aangemaakt, dan checken wij de gegevens en activeren we de laadpas binnen 1 tot 3 werkdagen. Als u automatisch zakelijk verrekent, dan koppelen we ook uw laadpaal aan de pas.
Na activatie kunt u laden met de AbanCharging pas én kunt u deze ook koppelen aan de AbanCharging app (Android, iOS). Daarin kunt u al uw laadsessies bijhouden en laadpalen in de buurt zoeken die werken met de AbanCharging laadpas
Als u een account heeft aangemaakt in het AbanCharging laadbeheerplatform, dan activeren wij uw laadpas binnen 1 tot 3 werkdagen.
Nog geen account aangemaakt? Dan kunnen wij uw pas niet activeren. Klik op de knop hieronder om nu een account aan te maken.
Belangrijk:
Bij de vraag over de “machtiging doorlopende SEPA incasso” is er vaak onduidelijkheid of u dat moet invullen en waarom. Hieronder leggen we uit waarom dit wordt gevraagd.
· Bent u leaserijder en moet er zakelijk worden verrekend met de werkgever? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om de laadkosten terug te laten storten. Er wordt dus niets afgeschreven, behalve als u laadkosten maakt die buiten de afspraak met uw werkgever vallen.
· Betaalt u zelf voor uw verbruikte stroom en heeft u een AbanCharging laadpas? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om uw laadbeheerabonnement af te schrijven als u die afneemt, of laadkosten af te schrijven als u een openbare laadpaal gebruikt.
· U ziet de namen van de partijen die de AbanCharging laadbeheerplatform beheren in het formulier en op de factuur staan.
U krijgt een AbanCharging laadpas als u een laadbeheerabonnement bij ons afneemt. De laadpas wordt dan automatisch meegeleverd, tenzij u een andere pas ontvangt via uw leasemaatschappij. Als u automatisch verrekent met uw werkgever, omdat u leaset, dan laadt u altijd met die laadpas.
Als u een losse AbanCharging laadpas wilt voor privégebruik zonder laadbeheerabonnement, dan kunt u die aanvragen door met ons contact op te nemen. Deze moet echter wél worden geregistreerd middels een account.
Om te kunnen laden bij andere laadpalen dan die bij u thuis met de AbanCharging laadpas moet ‘roaming’ worden aangezet door ons. Deze staat standaard uit, tenzij u aangeeft dat u ook bij andere laadpalen wilt kunnen laden.
Roaming betekent dat we de laadpas open zetten om ook te werken met bijvoorbeeld openbare laadpalen langs de snelweg.
Wilt u roaming aan laten zetten door ons? Neem dan contact met ons op.
Als u wilt zien waar u kunt laden met de AbanCharging laadpas, download dan de AbanCharging app. In deze app ziet u in één oogopslag waar u kunt laden, waar u ook bent. Bovendien kunt u al uw laadsessies inzien, inclusief de kosten.
De AbanCharging laadpas heeft een ruime dekking in Nederland, maar ook in de rest van Europa.
U kunt de AbanCharging laadpas gebruiken als zakelijke pas, waarmee u automatisch kunt verrekenen met uw werkgever. Hiervoor moet u echter wel een account aanmaken in ons AbanCharging laadbeheersysteem én dient u een laadbeheerabonnement af te nemen bij ons.
Heeft u een laadpaal van AbanCharging maar een andere zakelijke laadpas van uw leasemaatschappij (bijvoorbeeld een MTC-kaart), dan moeten wij uw laadpaal op ‘roaming’ zetten. Dat betekent dat u met uw zakelijke laadpas kunt laden bij u thuis. Ook heeft u dan een laadbeheerabonnement nodig van AbanCharging, zodat de
zakelijke verrekening kan worden geregeld. Heeft u al een ander laadbeheerabonnement, dan moeten zij de zakelijke verrekening regelen.
Als u uw laadpaal op ‘roaming’ wil laten zetten, zodat u met een externe laadpas kan laden, neem dan contact met ons op.
Het activeren van uw laadpas van uw leasemaatschappij moet u regelen met uw leasemaatschappij. In de meeste gevallen ontvangt u uw pas via de post met een begeleidend schrijven over hoe de pas te activeren.
Belangrijk is dat wij uw laadstation op ‘roaming’ moeten zetten. Als deze op roaming staat, kunt u met de laadpas van uw leasemaatschappij laden. Staat het station niet op roaming, werkt deze alleen met de AbanCharging laadpas. Staat uw laadpaal nog niet op ‘roaming’ en kunt u niet met uw laadpas laden, neem dan contact met ons op via onderstaande knoppen.
Een andere pas dan de AbanCharging laadpas kan niet worden toegevoegd aan het AbanCharging laadbeheerplatform. Wel kunnen we de laadpaal open zetten voor externe passen. Dat wordt ‘roaming’ genoemd.
Wilt u uw laadpaal open zetten voor andere passen? Neem dan contact met ons op.
Als u een laadbeheerabonnement bij AbanCharging heeft afgesloten, krijgt u de AbanCharging laadpas. Als u de laadpaal via uw leasemaatschappij heeft geregeld, dan ontvangt u doorgaans een laadpas van uw leasemaatschappij (bijvoorbeeld een MTC-pas).
Kiest u voor een laadbeheerabonnement bij een andere partij, dan krijgt u een laadpas van die partij opgestuurd.
Als u een laadpas heeft van uw leasemaatschappij, dan gebruikt u doorgaans de laadpas van de leasemaatschappij. Dat is omdat op die manier de werkgever kan inzien hoeveel u laadt en uw laadkosten kan vergoeden.
Heeft u een laadpas privé, dan kunt u zelf kiezen welke laadpas u gaat gebruiken. U kunt een AbanCharging laadpas aanvragen, waarmee u op (snel)laadpunten in Europa kunt laden. Wilt u een AbanCharging laadpas, neem dan contact met ons op
Ja, met de AbanCharging laadpas kunt u in vrijwel alle Europese landen laden. Houd er wel rekening mee dat naarmate u verder naar het zuiden en oosten van Europa gaat, de laadinfrastructuur minder aanwezig is dan in Nederland. Plan uw reis dus zorgvuldig en zorg dat u de AbanCharging app heeft geïnstalleerd om te zien welke laadpalen er in de buurt staan. Deze kunt u hieronder downloaden.
Ja, u kunt uw AbanCharging laadpas gebruiken bij snellaadpunten. In de AbanCharging app kunt u zien waar snellaadpunten beschikbaar zijn in Nederland en bijna heel Europa. U kunt de AbanCharging app hieronder downloaden.
De kosten van het laden bij een openbare laadpaal verschillen per laadpaal, per gemeente en per aanbieder. Via de AbanCharging app kunt u bij alle openbare laadpalen het laadtarief zien. Vaak is een prijs per KWh van toepassing in combinatie met een starttarief. Het laden bij een snellaadpunt kent vaak de hoogste kosten (tot wel 60ct per KWh). Het is daarom verstandig de AbanCharging app te raadplegen voordat u uw auto aan het laadpunt koppelt. Dat voorkomt achteraf verrassingen. Thuis of op kantoor laden is in alle gevallen het voordeligst.
De AbanCharging app kunt u hieronder downloaden.
Ja, dat kan. Als u dit wilt, neem dan contact met ons op. Dan zorgen wij dat u gratis een tweede AbanCharging laadpas krijgt.
Als u wilt laden bij een laadpaal die niet in de AbanCharging app weergegeven wordt, kunnen wij niet garanderen dat de AbanCharging laadpas werkt op deze laadpaal. Omdat de AbanCharging laadpas een zeer ruime dekking heeft, is de kans groot dat ook andere laadpassen, zoals bijvoorbeeld een MTC-kaart niet werken.
Als de laadpaal niet zichtbaar is, is de kans aanwezig dat de laadpaal niet op open staat voor alle kaarten. In dat geval kunt u met geen enkele laadpas laden (tenzij het binnen uw eigen bedrijf is en u binnen uw bedrijf met 1 systeem werkt). U kunt het natuurlijk altijd even proberen, maar is de accu bijna leeg, adviseren wij u altijd een laadpaal op te zoeken die in de app staat
Als u uw laadpas kwijtraakt, kunnen wij deze voor u blokkeren. Neem dan zo spoedig mogelijk contact op.
Als u een nieuwe laadpas wilt (na verlies of omdat u een extra kaart wilt), neem dan *contact met ons op. Dan zorgen wij dat u een nieuwe AbanCharging laadpas krijgt
Als u uw nieuwe pas heeft ontvangen, moeten wij deze weer koppelen aan uw account/laadpaal. Als het goed is, moet de pas direct weer werken als u deze ontvangt. Is dit niet het geval? Neem dan contact met ons op.
Storingen
Storingen aan de laadpaal zijn buitgewoon vervelend. Wij raden u de volgende stappen aan:
· Ontkoppel de laadkabel van de auto (en van de laadpaal als u een losse kabel heeft). Soms wordt deze niet goed aangesloten of te snel erin gedaan, waardoor de auto of de laadpaal in storing schiet. Probeer de kabel nogmaals zorgvuldig aan te sluiten.
· Maakt u gebruik van een AbanCharging laadbeheerabonnement, log dan in op uw account. In het menu klikt u op “oplaadpunten”. U ziet nu uw laadpaal. Als u naar beneden scrolt, kunt u diverse acties uitvoeren. Probeer uw laadpaal te resetten. Als u een laadbeheerabonnement heeft bij een andere partij, logt u uiteraard in op dat account en probeert u de laadpaal te resetten.
· Check of er spanning op de laadpaal staat. Het kan zijn dat de aardlekschakelaar eruit is geklapt door een probleem in uw woning. Controleer voor de zekerheid de meterkast.
· Twijfelt u of het probleem bij de laadpaal ligt? Probeer uw auto dan op te laden bij een laadpaal in de buurt. Als dat ook niet lukt, zit het probleem wellicht in uw auto.
· Heeft u nog steeds problemen, neem dan contact op met ons op. Als u een laadbeheerabonnement heeft, kunnen we op afstand meekijken in uw laadpaal, het probleem identificeren en zoeken met u naar de oplossing. Heeft u dat niet, dan kunnen we contact opnemen met de fabrikant.
Allereerst willen we hier het verschil maken tussen de maximale laadsnelheid van uw laadpaal volgens de specificaties en de daadwerkelijke snelheid van uw laadpaal. U kunt bijvoorbeeld een 22kW laadpaal hebben aangeschaft, maar dan moet ook uw stroomnetwerk thuis dat aankunnen. Vaak is dit niet ht geval waardoor u maar maximaal met 11kW kunt laden. Het is namelijk niet gewenst dat uw stroomnetwerk steeds wordt overbelast, met alle gevaren en ongemakken van dien.
Hieronder leggen we enkele scenario’s uit waarom uw laadpaal niet de maximale snelheid haalt:
· Het komt voor dat een instelling in de software van uw auto ervoor zorgt dat een beperkte laadsnelheid kan worden gehaald. Dan geeft de laadpaal wel voldoende vermogen, maar accepteert de auto niet meer dan is ingesteld. Check dus ook altijd de instellingen in uw auto.
· Als u een laadpaal heeft zonder Dynamic Load Balancing, willen we voorkomen dat uw laadpaal ervoor zorgt dat uw stroomnetwerk overbelast raakt en u zonder stroom komt te zitten. Daarom kan het zijn dat de installateur de laadpaal tijdens de installatie begrenst tot een bepaalde laadsnelheid. Dat betekent dat de laadpaal wellicht niet de laadsnelheid haalt die u in de specificaties terugziet, maar dat is omwille van uw veiligheid. Deze begrenzing kan bij sommige merken laadpalen ook softwarematig zijn gebeurd en kan door ons later nog worden aangepast (mits dat veilig en verantwoord is, bijvoorbeeld als u uw meterkast heeft laten verzwaren).
De reden dat dit wordt gedaan ligt dus in uw meterkast. Als we zien dat uw aansluiting niet voldoende is voor de maximale laadsnelheid, dan wordt de laadpaal begrensd. Wilt u hogere laadsnelheden? Dan kan het lonen om een 3-fase groepenkast te laten plaatsen. U verzwaart dan uw stroomnetwerk, waardoor dit meer capaciteit krijgt en u dus sneller kan laden.
· Als u een laadpaal heeft met Dynamic Load Balancing, stemt de laadpaal de laadsnelheid af op het verbruik in huis. Als u in huis veel stroom verbruikt, wordt de aanvoer van stroom naar de laadpaal automatisch verminderd of
zelfs stopgezet om overbelasting en stroomuitval te voorkomen. Zodra u weer minder stroom gaat verbruiken (bijvoorbeeld ’s nachts), dan haalt de laadpaal weer zijn normale vermogen.
Ziet u dat ook ’s nachts niet de laadsnelheden worden gehaald die u gewend was? Dan kan het zijn dat Dynamic Load Balancing niet meer functioneert. In dat geval wordt automatisch de laadsnelheid tot een minimum beperkt door de laadpaal. Als u dit vermoedt, neem dan contact met ons op voor een oplossing.
Soms komt het voor dat u de stekker niet uit de auto krijgt. Deze wordt namelijk “gelockt” zodra u gaat laden om veiligheidsredenen. Als u de stekker niet uit de auto krijgt, probeer het volgende:
· Check of de laadsessie is gestopt. De auto zou de stekker automatisch moeten ontgrendelen als u deze wil loskoppelen. Als u een AbanCharging laadbeheerabonnement hebt, kunt u inloggen in het systeem en met een druk op de knop de stekker ontgrendelen.
Log in, ga in het menu naar “Oplaadpunten”. Scrol naar beneden en klik op “Ontgrendel connector”. Dit zou de stekker moeten ontgrendelen.
· Als de stekker er niet uit komt, vergrendel uw portieren en ontgrendel deze vervolgens. In veel gevallen wordt dan ook de stekker ontgrendeld.
· Soms voorkomt het gewicht van de kabel dat de stekker wordt ontgrendeld. Ondersteun de kabel en vergrendel/ontgrendel nogmaals de portieren.
· Bij sommige auto’s moet u de stekker ontgrendelen door middel van een knop in de auto. Check of dit ook bij uw auto het geval is.
Dat kunt u zelf doen, mits u gebruik maakt van een AbanCharging laadbeheerabonnement. U logt in op uw account en in het menu klikt u op “Oplaadpunten”. Scrol naar beneden en kies daar voor het resetten van uw laadpaal.
Als u geen laadbeheerabonnement heeft, neemt u contact met ons op. Dan kunnen wij dat mogelijk doen via de fabrikant. Ook als een reset geen effect heeft op de storing raden we u aan om contact op te nemen met ons.
Dat kan alleen als u een laadbeheerabonnement heeft. U logt in op uw account en in het menu klikt u op “Oplaadpunten”. Scrol naar beneden en kies daar voor het resetten van uw laadpaal.
Heeft u geen laadbeheerabonnement, dan moet u voor een reset van uw laadpaal contact opnemen met ons om dat voor u te doen.
Als uw laadpaal uw laadpas niet herkent, kunt u dat meestal zien aan de LED-indicator van uw laadpaal:
· Evbox: rood knipperend
· Alfen: rood/wit
Dit kan enkele oorzaken hebben:
1. Uw laadpas is nog niet gekoppeld aan uw laadpaal. Als u een AbanCharging laadpas heeft, neem contact met ons op. Dan kijken wij met u mee of we de koppeling kunnen maken.
2. Heeft u geen AbanCharging laadpas, maar een andere laadpas (bijv. een MTC-pas), dan kan het zijn dat uw laadpaal niet op ‘roaming’ staat. Dat betekent dat uw laadpaal open moet worden gezet voor externe laadpassen.
Om uw laadpaal open te zetten voor ‘roaming’ moet hiervoor wel een AbanCharging laadbeheerabonnement hebben. Heeft u dat niet en wilt u deze afsluiten? Neem dan contact met ons op via 070-20 420 26
Het eerste wat u kan checken is of er nog spanning op de laadpaal staat. Controleer de stoppen en de aardlekschakelaar in uw meterkast of deze nog actief zijn. Als dit niet het geval is, is uw stroomnetwerk wellicht overbelast geweest. Als u dit vaak meemaakt, dan kan het zijn dat er iets niet correct is aangesloten of ingesteld. We adviseren in een dergelijke situatie contact op te nemen met ons.
Als er nog wel spanning op uw laadpaal staat, dan kunt u de volgende stappen ondernemen om uw laadpaal weer online te krijgen:
· Haal de stekker uit de auto (en de laadpaal als u een losse kabel heeft). Probeer deze nogmaals rustig te koppelen. Het kan zijn dat deze in eerste instantie niet goed of te haastig is aangesloten. Hierdoor kan de auto of laadpaal in storing schieten.
· Maakt u gebruik van een AbanCharging laadbeheerabonnement, log dan in op uw account. In het menu klikt u op “oplaadpunten”. U ziet nu uw laadpaal. Als u naar beneden scrolt, kunt u diverse acties uitvoeren. Probeer uw laadpaal te resetten. Als u een laadbeheerabonnement heeft bij een andere partij, logt u uiteraard in op dat account en probeert u de laadpaal te resetten.
Als u geen laadbeheerabonnement heeft en geen van bovenstaande maatregelen werkt, neem dan contact met ons op. Dan zoeken we samen met u naar een oplossing.
Als u geen laadsessie kunt starten, kan dat diverse oorzaken hebben. Doorloop de volgende stappen om zelf te proberen dit te verhelpen:
· Haal de stekker uit de auto (en de laadpaal als u een losse kabel heeft). Probeer deze nogmaals rustig te koppelen. Het kan zijn dat deze in eerste instantie niet goed of te haastig is aangesloten. Hierdoor kan de auto of laadpaal in storing schieten.
· Maakt u gebruik van een AbanCharging laadbeheerabonnement, log dan in op uw account. In het menu klikt u op “oplaadpunten”. U ziet nu uw laadpaal. Als u naar beneden scrolt, kunt u diverse acties uitvoeren. Probeer uw laadpaal te resetten. Als u een laadbeheerabonnement heeft bij een andere partij, logt u uiteraard in op dat account en probeert u de laadpaal te resetten.
· Als u een andere laadpas heeft, probeer een sessie met deze pas te starten. Als dat wel lukt, dan kan het zijn dat de eerste laadpas waarmee u de sessie wilde starten nog niet is geactiveerd. Neem in dat geval contact op met de verstrekker van de laadpas.
Als geen van bovenstaande maatregelen werkt, neem dan contact met ons op. Dan zoeken we samen met u naar een oplossing
Installatie
Voordat de installateur bij u langskomt is er een aantal stappen samen te nemen:
Ten eerste moet er een laadpaal worden gekozen die het beste bij u past. Onze specialisten helpen u natuurlijk bij het maken van de keuzes, daarbij kijken we onder andere naar de technische mogelijkheden en het type auto.
Ook vragen wij u een schouwing te doen: dit betekent dat wij u een vragenlijst sturen, waarbij we onder andere vragen naar de meterkast, de locatie waar het laadstation geplaatst moet worden, of er een kruipruimte is, of er gegraven (en of bestraat moet worden) etc.
Op basis van al deze informatie stellen wij een offerte voor u op. Bovendien hebben wij deze informatie ook nodig om de installatie zo goed mogelijk voor te bereiden. De installateur kan voorafgaand de foto’s bekijken en weet ook welke materialen hij of zij mee moeten nemen. Als dat allemaal geregeld is wordt de installatie met u gepland. Reken erop dat de installatie minimaal een halve dag duurt en dat u thuis moet zijn.
Onze installateurs werken altijd volgens de geldende ARBO-normen om hun en uw veiligheid te waarborgen. Een natte of vuile kruipruimte brengt veiligheidsrisico’s met
zich mee, dus het kan zijn dat we niet kunnen komen installeren als er teveel risico’s aan verbonden zijn.
Waar de kruipruimte in ieder geval aan moet voldoen is:
· Deze moet toegankelijk zijn via een luik of deur.
· Er moet voldoende ruimte zijn om in te werken.
Staat er water in de kruipruimte?
Als er een laagje water in de kruipruimte staat, is het niet verantwoord om te komen installeren. We werken namelijk met elektra en het risico op elektrocutie of kortsluiting is dan zeer hoog. We willen u vragen om in dat geval het water weg te pompen. Of we moeten de kabelroute wijzigen, zodat we de kruipruimte niet in hoeven.
De kruipruimte is vochtig
In dit geval kunnen we hier werken, maar moeten we extra voorzorgsmaatregelen nemen om veilig te werken. Er kunnen namelijk ook schadelijke gassen in de kruipruimte aanwezig zijn.
De kruipruimte is vuil
Ook in deze situatie kunnen we werken in de kruipruimte met inachtneming van voorzorgsmaatregelen. We doen altijd ter plaatse nog een laatste veiligheidscheck om te bepalen of het veilig is om te werken in de kruipruimte.
Ik wil mijn afspraak verzetten of annuleren, hoe doe ik dat?
U kunt de installatieafspraak tot 5 dagen kosteloos verzetten of annuleren. Hierna brengen wij voorrijkosten in rekening.
Als u wilt annuleren of verzetten, kunt u bellen naar het telefoonnummer dat in de mail van de installatieafspraak staat. Op die manier kunnen wij u het snelst van dienst zijn.
Het installeren van een laadpaal duurt minimaal een halve dag. In de meeste gevallen is de laadpaal binnen 1 dag geplaatst. Al kan het zijn dat het door uitzonderlijke omstandigheden niet lukt om in 1 dag te installeren. Dat komt niet vaak voor, maar als het zover komt, dan maken we een vervolgafspraak.
Ja, er moet een volwassene thuis zijn tijdens de installatie. Bij voorkeur bent u dat. Anders moet er een persoon aanwezig zijn die bevoegd is beslissingen te nemen namens u. Dit heeft te maken met de volgende aspecten:
· De veiligheid van de installateur. Er moet namelijk een persoon aanwezig zijn in geval van calamiteiten (als we in de kruipruimte werken).
· De installateur kan vragen hebben over de kabelroute, de locatie van de laadpaal of andere vragen die een beslissing van u (of de verantwoordelijke) vereist.
· Bij oplevering van de laadpaal moet een werkbon worden afgetekend voor akkoord. Of, als de installatie niet naar wens is, moet overlegd worden met de installateur wat er mis is. Die opmerking komt op de werkbon te staan.
Er moet sowieso in de meterkast worden gewerkt, omdat we de laadpaal moeten aansluiten op het stroomnetwerk. We plaatsen hiervoor een aardlekschakelaar in de meterkast, waar uiteraard ook ruimte voor moet zijn. Is dit niet het geval, dan plaatsen we een externe aardlekautomaat in uw meterkast.
Heeft u een 1-fase aansluiting, maar wordt er een 3-fase laadpaal geplaatst? Dan moet de meterkast worden aangepast. Er moet namelijk een 3-fase hoofdschakelaar worden geplaatst (dat kan door ons worden gedaan, of vóór de installatie door een andere elektricien).
Belangrijk: nadat de installatie heeft plaatsgevonden en u bent overgezet van 1-fase naar 3-fase, moet u een afspraak maken met de netbeheerder om de elektriciteitsaansluiting te wijzigen voor 3-fase (dat regelt u o.a. via Mijnaansluiting.nl. Deze handeling mag AbanCharging niet voor u doen. Eventuele kosten die door de netbeheerder worden gerekend, kunnen niet op AbanCharging worden verhaald.
Als er kabels moeten worden ingegraven, kan het zijn dat we (een gedeelte) van uw bestrating moeten verwijderen.
In principe leggen we de bestrating ook weer netjes terug. Houd er echter rekening mee dat wij geen professionele stratenmakers in dienst hebben, noch de juiste gereedschappen om dit even zo strak neer te leggen als voorheen. We kunnen het bijvoorbeeld niet aantrillen.
U kunt een professionele stratenmaker laten komen om de bestrating weer als vanouds te maken. De kosten hiervoor zijn echter voor eigen rekening en kunnen niet worden verhaald op AbanCharging
Meestal worden er geen extra kosten berekend na de installatie, omdat we van tevoren genoeg informatie vragen om een goede offerte op te kunnen stellen op basis van de situatie bij u thuis of op de zaak. Toch kan het gebeuren dat er door omstandigheden meerwerk nodig is. Bijvoorbeeld als er onverhoopt meer graafwerk is, er blijkt beton te liggen onder de oprit waardoor we niet kunnen graven of de laadpaal moet om praktische redenen toch op een andere locatie worden geplaatst. Onverwachte situaties die anders zijn dan met u voorafgaand is doorgenomen kunnen leiden tot extra kosten.
Onze installateurs doen altijd eerst een situatiecheck als zij aankomen, wat inhoudt dat zij de doorgegeven opdracht vergelijken met de echte situatie. Kan de klus doorgaan zoals gepland? Dan is er niets aan de hand. Ziet de installateur een andere situatie dan is doorgegeven, dan bespreekt hij dat met u.
Is het verschil tussen de opdracht en de situatie ter plaatse groter dan €250, dan wordt dat besproken met de werkvoorbereider en/of de verkoper. Eén van hen bespreekt de meerkosten met u en komt tot een oplossing.
In dat geval worden dus extra kosten berekend die niet op de initiële offerte staan. Nogmaals, dit komt niet vaak voor omdat wij de situatie doorgaans zeer nauwkeurig met u doornemen alvorens een offerte uit te brengen.
De installatie betaalt u bij ons altijd achteraf. Wij stellen een factuur op als u de werkbon heeft afgetekend, waarmee u de installatie goedkeurt. U ontvangt van ons vrijwel direct daarna een betaallink, waarmee u de betaling digitaal kunt voltooien.
Belangrijk: zorg ervoor dat uw betaallimiet zodanig is ingesteld dat u de factuur kunt betalen.
Ja, het is mogelijk om via de betaallink die u krijgt met Mastercard of Visa te betalen.
Onze installateurs werken zeer nauwkeurig om schade te voorkomen. Helaas kan het wel eens voorkomen dat er schade wordt gemaakt tijdens een installatie.
Als dat het geval is, is het belangrijk hier samen met de installateur direct melding van te maken. De installateur maakt vervolgens foto’s van de schade en stelt een verslag op. Wij nemen vervolgens contact op om de schade met u te bespreken en te komen tot een oplossing.
Is er geen melding van gemaakt op de werkbon? Dan is het voor ons niet te controleren of de schade door ons is veroorzaakt en nemen wij dit niet in behandeling. Zorg er dus voor dat u alles goed controleert, voordat u de werkbon ondertekent.
Oriëntatie
Wanneer u op zoek bent naar een laadpaal, dan is de keuze deels afhankelijk van uw auto. Andere factoren, zoals o.a. uw meterkastaansluiting, het gebruik van grote stroomverbruikers thuis en het verrekenen van de kosten met de werkgever spelen ook een rol.
Om te ontdekken welke laadpaal voor u het meest geschikt is, raden we aan onze keuzehulp te raadplegen.
Deze functie beschermt u tegen overbelasting van uw stroomnetwerk door het verbruik van de laadpaal af te stemmen op de hoeveelheid stroom die u op dat moment gebruikt. Simpel gezegd: als u veel stroom gebruikt in huis, zorgt Dynamic Load Balancing ervoor dat de laadpaal even wat minder stroom verbruikt, zodat de stroom niet uitvalt door overbelasting. Het opladen van de auto wordt dan vertraagd of zelfs stopgezet. Is er geen grote belasting van uw stroomnetwerk (zoals ’s nachts)? Dan kan de laadpaal meer stroom verbruiken en laadt de auto sneller op.
Het laadvermogen van een laadpaal wordt gemeten in Kilowatt (kW). Dit laadvermogen is afhankelijk van de aansluiting die u thuis in de meterkast heeft en de capaciteit van de laadpaal. U kunt bij de keuze van een laadpaal kiezen uit een 1-fase en een 3-fase laadpaal.
Bij een 1-fase laadpaal gaat de stroom door 2 draden (de fasedraad en de nuldraad), waarbij dat bij een 3-fase laadpaal 4 draden zijn (drie fasedraden en de nuldraad). Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is daarmee hoger dan dat van een 1-fase laadpaal en dus kunt u de auto sneller opladen. Uw meterkast moet hier echter wel voor geschikt zijn.
Bij een laadpaal met vaste kabel zit de kabel vast aan de laadpaal. Dit betekent dat u uw auto alleen maar hoeft te koppelen als u aankomt. Dit gaat sneller dan dat u nog een losse kabel uit de kofferbak moet halen en deze moet koppelen aan de paal en de auto.
Een laadpaal met een zogenoemde “socket” (in feite een soort stekkerdoos) moet worden aangesloten met een losse kabel die u in de kofferbak bewaart. Die sluit u steeds aan als u wilt laden en neemt u mee als u weg gaat.
Of u voor een laadpaal met vaste kabel gaat of met een socket hangt af van uw wensen. Wilt u bijvoorbeeld geen vaste kabel en stekker aan de muur hebben hangen of bent u bang dat de buurtkinderen ermee gaan spelen? Er is voor elk type wat te zeggen. Een laadpaal met een socket is doorgaans wel wat goedkoper.
In het verleden waren er verschillende types stekkers op de markt. Een type 1 Yazaki stekker en een type 2 Mennekes stekker. Op dit moment wordt de type 2 Mennekes stekker steeds gangbaarder. Vrijwel alle laadpunten kunnen uit de voeten met de type 2 stekker.
Voor snellaadpunten is vaak nog een speciale stekker nodig, dat is een CCS of een Chademo, omdat hier veel grotere vermogens doorheen gaan. Uw auto is vaak geschikt voor deze type stekkers en snellaadpunten zijn ook altijd voorzien van de juiste aansluiting.
In enkele gevallen (zoals bij een ouder type Tesla type S (vóór 2017) heeft u een adapter nodig en moet de software van de auto ook geüpdatet worden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor oudere modellen van de Nissan Leaf.
AC-stroom is wisselstroom en DC-stroom is gelijkstroom. Het eerste wordt gebruikt voor gebruikersaansluitingen bij mensen thuis en is prima geschikt voor het thuis opladen van uw auto.
Het verschil zit ‘m in het feit dat u met DC-laden veel sneller kunt laden. Het nadeel is dat u niet zomaar een snellaadpaal kunt laten installeren thuis en deze veel duurder is (in aanschaf, gebruik en installatie).
U komt DC-laadpalen (snelladers) vooral tegen als u onderweg bent, waarmee u uw accu zeer snel kunt laden als dat nodig is en weer snel de weg op kunt.
Voor thuisgebruik is een AC-lader de beste uitkomst, omdat deze laders betaalbaar zijn en u thuis doorgaans meer tijd heeft om op te laden (bijvoorbeeld ‘s nachts)
Als u geen eigen oprit heeft, kan het zijn dat u een laadpaal in de voortuin wilt laten plaatsen om zodoende de auto op te laden. Het nadeel is dat de kabel over het voetpad loopt. Mag dat?
Dit verschilt per gemeente. Sommige gemeentes gedogen het, maar dan bent u wel verantwoordelijk voor struikelgevaar. Andere gemeentes stellen voorwaarden wanneer het wel/niet mag.
Neem dus contact op met uw gemeente als u twijfelt of het wel of niet mag, voordat u een laadpaal in uw tuin installeert.
CPO betekent ‘Charge Point Operator’. We noemen dit in het Nederlands “laadpaalbeheerder”. De laadpaalbeheerder kan ervoor zorgen dat laadtransacties automatisch verrekend worden met de werkgever, tarieven worden ingesteld, maar ook storingen op afstand (in de meeste gevallen) opgelost kunnen worden. U kunt het enigszins vergelijken met uw telecomprovider, die ervoor zorgt dat u overal kunt bellen en/of bij wifi-problemen de router op afstand gereset kan worden.
MSP betekent Mobility Service Provider. De (e)MSP is de laadpas-provider, die ervoor zorgt dat uw laadpas gebruikt kan worden op openbare laadstations en dat deze transacties via het roaming-netwerk verrekend kunnen worden met andere providers.
Het is mogelijk om met bepaalde (merken) laadpalen uw auto rechtstreeks op te laden via uw zonnepanelen.
Het is echter niet per se nodig om direct via uw zonnepanelen op te laden, want als u uw auto oplaadt op het moment dat de zonnepanelen energie opwekken (en dus gewoon aan uw stroomnetwerk leveren), wordt deze gesaldeerd en niet terug geleverd. Op deze manier heeft u min of meer ‘gratis’ brandstof.
U kunt een laadpaal laten installeren op gemeentegrond. U moet daarvoor wel een vergunning hebben van de gemeente. De mogelijkheden verschillen per gemeente.
Bent u ondernemer, dan kunt u gebruik maken van enkele fiscale voordelen bij de aanschaf van een laadpaal. Voor particulieren zijn geen subsidies voor laadpalen beschikbaar, maar wel op de aanschaf van een elektrische auto.
Om meteen met de deur in huis te vallen: nee, het is niet verboden om zelf een laadpaal op eigen terrein aan te sluiten.
Het is onverstandig en zelfs gevaarlijk dit zelf te proberen als u geen elektrotechnicus bent. Laat dit daarom altijd over aan een specialist.
Wetgeving voor laadpalen is er op 2 fronten. Enerzijds voor als u uw laadpaal op gemeentegrond wilt plaatsen. Dan moet u daarvoor een vergunning hebben van de gemeente.
Bovendien moet uw laadpaal veilig geïnstalleerd worden volgens NEN-normen. Dit zijn normen, dus geen wetgeving, maar wij bevelen ten zeerste aan deze normen te volgen als u een laadpaal laat installeren door een partij.
AbanCharging werkt altijd volgens de geldende NEN-normen.
Bij AbanCharging kunt u uw laadpaal ook leasen. Heeft u een lease-auto, dan leaset u vaak uw laadpaal ook mee. Neem contact op voor de mogelijkheden. U kunt ons bereiken op 070-20 420 26.
Meest gestelde vragen
Omdat er soms verschillende partijen betrokken zijn bij de installatie van een laadpaal, het beheer ervan en de uitgifte van een eventuele laadpas, kan het zijn dat u niet weet bij welke partij u moet zijn met uw vragen over specifieke onderwerpen. Hieronder ziet u bij wie u terecht kan met eventuele vragen.
Vragen over de laadpaal of installatie
In de regel geldt het volgende: als u in het traject van de installatie van de laadpaal een offerte heeft gehad van een andere partij, neem dan eerst contact met hen op. Heeft u een offerte gehad van AbanCharging(of heeft uw leasemaatschappij die gehad), neem dan contact op met ons.
Vragen over de laadpas
Als u een AbanCharging laadpas heeft en u heeft een vraag, neem dan contact met ons op. Heeft u een laadpas van een andere partij, neem bij vragen dan contact op met de partij van wie u de pas heeft ontvangen.
Vragen over factuur en/of verrekenen
Heeft u vragen over de factuur of verrekenen van kosten, neem dan contact op met de partij van wie u de factuur ontvangt.
Storingen aan de laadpaal zijn buitgewoon vervelend. Wij raden u de volgende stappen aan:
- Ontkoppel de laadkabel van de auto (en van de laadpaal als u een losse kabel heeft). Soms wordt deze niet goed aangesloten of te snel erin gedaan, waardoor de auto of de laadpaal in storing schiet. Probeer de kabel nogmaals zorgvuldig aan te sluiten.
- Maakt u gebruik van een AbanCharging laadbeheerabonnement, log dan in op uw account. In het menu klikt u op “oplaadpunten”. U ziet nu uw laadpaal. Als u naar beneden scrolt, kunt u diverse acties uitvoeren. Probeer uw laadpaal te resetten. Als u een laadbeheerabonnement heeft bij een andere partij, logt u uiteraard in op dat account en probeert u de laadpaal te resetten.
- Check of er spanning op de laadpaal staat. Het kan zijn dat de aardlekschakelaar eruit is geklapt door een probleem in uw woning. Controleer voor de zekerheid de meterkast.
- Twijfelt u of het probleem bij de laadpaal ligt? Probeer uw auto dan op te laden bij een laadpaal in de buurt. Als dat ook niet lukt, zit het probleem wellicht in uw auto.
- Heeft u nog steeds problemen, neem dan contact op met ons op. Als u een laadbeheerabonnement heeft, kunnen we op afstand meekijken in uw laadpaal, het probleem identificeren en zoeken met u naar de oplossing. Heeft u dat niet, dan kunnen we contact opnemen met de fabrikant.
Allereerst willen we hier het verschil maken tussen de maximale laadsnelheid van uw laadpaal volgens de specificaties en de daadwerkelijke snelheid van uw laadpaal. U kunt bijvoorbeeld een 22kW laadpaal hebben aangeschaft, maar dan moet ook uw stroomnetwerk thuis dat aankunnen. Soms kan het netwerk maar maximaal met 11kW kan laden. Het is namelijk niet gewenst dat uw stroomnetwerk steeds wordt overbelast, met alle gevaren en ongemakken van dien.
Hieronder leggen we enkele scenario’s uit waarom uw laadpaal niet de maximale snelheid haalt:
- Het komt voor dat een instelling in de software van uw auto ervoor zorgt dat een beperkte laadsnelheid kan worden gehaald. Dan geeft de laadpaal wel voldoende vermogen, maar accepteert de auto niet meer dan is ingesteld. Check dus ook altijd de instellingen in uw auto.
- Als u een laadpaal heeft zonder Dynamic Load Balancing, willen we voorkomen dat uw laadpaal ervoor zorgt dat uw stroomnetwerk overbelast raakt en u zonder stroom komt te zitten. Daarom kan het zijn dat de installateur de laadpaal tijdens de installatie begrenst tot een bepaalde laadsnelheid. Dat betekent dat de laadpaal wellicht niet de laadsnelheid haalt die u in de specificaties terugziet, maar dat is omwille van uw veiligheid. Deze begrenzing kan bij sommige merken laadpalen ook softwarematig zijn gebeurd en kan door ons later nog worden aangepast (mits dat veilig en verantwoord is, bijvoorbeeld als u uw meterkast heeft laten verzwaren).
De reden dat dit wordt gedaan ligt dus in uw meterkast. Als we zien dat uw aansluiting niet voldoende is voor de maximale laadsnelheid, dan wordt de laadpaal begrensd. Wilt u hogere laadsnelheden? Dan kan het lonen om een 3-fase groepenkast te laten plaatsen. U verzwaart dan uw stroomnetwerk, waardoor deze meer capaciteit krijgt en u dus sneller kunt laden.
- Als u een laadpaal heeft met Dynamic Load Balancing, stemt de laadpaal de laadsnelheid af op het verbruik in huis. Als u in huis veel stroom verbruikt, wordt de aanvoer van stroom naar de laadpaal automatisch verminderd of zelfs stopgezet om overbelasting en stroomuitval te voorkomen. Zodra u weer minder stroom gaat verbruiken (bijvoorbeeld ’s nachts), dan haalt de laadpaal weer zijn normale vermogen.
Ziet u dat ook ’s nachts niet de laadsnelheden worden gehaald die u gewend was? Dan kan het zijn dat Dynamic Load Balancing niet meer functioneert. In dat geval wordt automatisch de laadsnelheid tot een minimum beperkt door de laadpaal. Als u dit vermoedt, neem dan contact met ons op voor een oplossing.
Omdat er soms verschillende partijen betrokken zijn bij de installatie van een laadpaal, het beheer ervan en de uitgifte van een eventuele laadpas, kan het zijn dat u niet weet bij welke partij u moet zijn met uw vragen over specifieke onderwerpen. Hieronder ziet u bij wie u terecht kan met eventuele vragen.
Vragen over de laadpaal of installatie
In de regel geldt het volgende: als u in het traject van de installatie van de laadpaal een offerte heeft gehad van een andere partij, neem dan eerst contact met hen op. Heeft u een offerte gehad van AbanCharging(of heeft uw leasemaatschappij die gehad), neem dan contact op met ons.
Vragen over de laadpas
Als u een AbanCharging laadpas heeft en u heeft een vraag, neem dan contact met ons op. Heeft u een laadpas van een andere partij, neem bij vragen dan contact op met de partij van wie u de pas heeft ontvangen.
Vragen over factuur en/of verrekenen
Heeft u vragen over de factuur of verrekenen van kosten, neem dan contact op met de partij van wie u de factuur ontvangt.
Storingen aan de laadpaal zijn buitgewoon vervelend. Wij raden u de volgende stappen aan:
- Ontkoppel de laadkabel van de auto (en van de laadpaal als u een losse kabel heeft). Soms wordt deze niet goed aangesloten of te snel erin gedaan, waardoor de auto of de laadpaal in storing schiet. Probeer de kabel nogmaals zorgvuldig aan te sluiten.
- Maakt u gebruik van een AbanCharging laadbeheerabonnement, log dan in op uw account. In het menu klikt u op “oplaadpunten”. U ziet nu uw laadpaal. Als u naar beneden scrolt, kunt u diverse acties uitvoeren. Probeer uw laadpaal te resetten. Als u een laadbeheerabonnement heeft bij een andere partij, logt u uiteraard in op dat account en probeert u de laadpaal te resetten.
- Check of er spanning op de laadpaal staat. Het kan zijn dat de aardlekschakelaar eruit is geklapt door een probleem in uw woning. Controleer voor de zekerheid de meterkast.
- Twijfelt u of het probleem bij de laadpaal ligt? Probeer uw auto dan op te laden bij een laadpaal in de buurt. Als dat ook niet lukt, zit het probleem wellicht in uw auto.
- Heeft u nog steeds problemen, neem dan contact op met ons op. Als u een laadbeheerabonnement heeft, kunnen we op afstand meekijken in uw laadpaal, het probleem identificeren en zoeken met u naar de oplossing. Heeft u dat niet, dan kunnen we contact opnemen met de fabrikant.
Allereerst willen we hier het verschil maken tussen de maximale laadsnelheid van uw laadpaal volgens de specificaties en de daadwerkelijke snelheid van uw laadpaal. U kunt bijvoorbeeld een 22kW laadpaal hebben aangeschaft, maar dan moet ook uw stroomnetwerk thuis dat aankunnen. Soms kan het netwerk maar maximaal met 11kW kan laden. Het is namelijk niet gewenst dat uw stroomnetwerk steeds wordt overbelast, met alle gevaren en ongemakken van dien.
Hieronder leggen we enkele scenario’s uit waarom uw laadpaal niet de maximale snelheid haalt:
- Het komt voor dat een instelling in de software van uw auto ervoor zorgt dat een beperkte laadsnelheid kan worden gehaald. Dan geeft de laadpaal wel voldoende vermogen, maar accepteert de auto niet meer dan is ingesteld. Check dus ook altijd de instellingen in uw auto.
- Als u een laadpaal heeft zonder Dynamic Load Balancing, willen we voorkomen dat uw laadpaal ervoor zorgt dat uw stroomnetwerk overbelast raakt en u zonder stroom komt te zitten. Daarom kan het zijn dat de installateur de laadpaal tijdens de installatie begrenst tot een bepaalde laadsnelheid. Dat betekent dat de laadpaal wellicht niet de laadsnelheid haalt die u in de specificaties terugziet, maar dat is omwille van uw veiligheid. Deze begrenzing kan bij sommige merken laadpalen ook softwarematig zijn gebeurd en kan door ons later nog worden aangepast (mits dat veilig en verantwoord is, bijvoorbeeld als u uw meterkast heeft laten verzwaren).
De reden dat dit wordt gedaan ligt dus in uw meterkast. Als we zien dat uw aansluiting niet voldoende is voor de maximale laadsnelheid, dan wordt de laadpaal begrensd. Wilt u hogere laadsnelheden? Dan kan het lonen om een 3-fase groepenkast te laten plaatsen. U verzwaart dan uw stroomnetwerk, waardoor deze meer capaciteit krijgt en u dus sneller kunt laden.
- Als u een laadpaal heeft met Dynamic Load Balancing, stemt de laadpaal de laadsnelheid af op het verbruik in huis. Als u in huis veel stroom verbruikt, wordt de aanvoer van stroom naar de laadpaal automatisch verminderd of zelfs stopgezet om overbelasting en stroomuitval te voorkomen. Zodra u weer minder stroom gaat verbruiken (bijvoorbeeld ’s nachts), dan haalt de laadpaal weer zijn normale vermogen.
Ziet u dat ook ’s nachts niet de laadsnelheden worden gehaald die u gewend was? Dan kan het zijn dat Dynamic Load Balancing niet meer functioneert. In dat geval wordt automatisch de laadsnelheid tot een minimum beperkt door de laadpaal. Als u dit vermoedt, neem dan contact met ons op voor een oplossing.
Wat het belangrijkste is, is dat u een account aanmaakt in het AbanCharging laadbeheerplatform. Als u dat nog niet heeft gedaan, klik op de knop onderaan, maar lees eerst even verder.
U landt op een pagina met een formulier waar u uw persoonlijke gegevens invoert en andere gegevens die nodig zijn om bijvoorbeeld zakelijk te kunnen verrekenen of privé laadkosten af te schrijven.
Belangrijk:
Bij de vraag over de “machtiging doorlopende SEPA incasso” is er vaak onduidelijkheid of u dat moet invullen en waarom. Hieronder leggen we uit waarom dit wordt gevraagd.
- Bent u leaserijder en moet er zakelijk worden verrekend met de werkgever? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om de laadkosten terug te laten storten. Er wordt dus niets afgeschreven, behalve als u laadkosten maakt die buiten de afspraak met uw werkgever vallen.
- Betaalt u zelf voor uw verbruikte stroom en heeft u een AbanCharging laadpas? Dan hebben we uw bankgegevens nodig om uw laadbeheerabonnement af te schrijven als u die afneemt, of laadkosten af te schrijven als u een openbare laadpaal gebruikt.
- U ziet de namen van de partijen die AbanCharging laadbeheerplatform beheren terugkomen op de factuur.
Als u een account heeft aangemaakt, dan checken wij de gegevens en activeren we de laadpas binnen 1 tot 3 werkdagen. Als u automatisch zakelijk verrekent, dan koppelen we ook uw laadpaal aan de pas.
Na activatie kunt u laden met de AbanCharging pas én kunt u deze ook koppelen aan de AbanCharging app (Android, iOS). Daarin kunt u al uw laadsessies bijhouden en laadpalen in de buurt zoeken die werken met de AbanCharging laadpas.
Om te kunnen laden bij andere laadpalen dan die bij u thuis met de AbanCharging laadpas moet ‘roaming’ worden aangezet door ons. Deze staat standaard uit, tenzij u aan heeft gegeven dat u ook bij andere laadpalen wilt kunnen laden.
Roaming betekent dat we de laadpas open zetten om ook te werken met bijvoorbeeld openbare laadpalen langs de snelweg.
Wilt u roaming aan laten zetten door ons? Neem dan contact met ons op.